Å skrelle eller å ikke skrelle?

-I det siste har jeg jobba med en frukt og grønt-guide til barn. En ting de ofte vil ha svar på, er om man skal skrelle. Et godt spørsmål!

Skrevet av den
Del denne siden

Dessverre viser det seg at det er vanskelig å finne et definitivt svar. Noen foretrekker å skrelle alt av frukt og grønt, og det må de selvsagt få lov til. Men hva med dem som er for late (meg) eller som mistenker at det er mye

næringsstoffer å finne i skallet? Skal jeg være bekymra for rester av plantevernmidler og insekter, og hjelper det egentlig å skrelle?

Mattilsynets rapport om rester av plantevern i næringsmidler, forteller at det i 2014 ble påvist rester av plantevernmidler i 58.4 prosent av prøvene. Dette inkluderer ikke korn og ris, barnemat, prosjekter eller økologiske produkter.

Tallene likner nokså mye på tidligere års rapporter. Men hva betyr dette?

Av prøvene viste 1.5 prosent nivåer over grenseverdi. Dette er et tema som debatteres frem og tilbake, og går kort og godt ut på at det er uenighet om hvor grenseverdiene bør ligge. I tillegg er det ikke alltid nivåene av ett og ett middel man er bekymret for, men den såkalte cocktaileffekten: miksen av de ulike midlene. Jeg sitter ikke på fasitsvar om hva som er rett og urett, og det tror jeg også få andre gjør. Men si at du vil være føre var, og unngå plantevernrester i føden. Hva gjør du?

Økologisk mat skal i prinsippet ikke inneholde plantevernrester. Rapporten fra 2014 fant rester i økologisk paprika fra India, men for det meste er det lite å finne. Økologisk mat synes derfor å være et skritt i riktig retning for forbrukeren som ser etter matvarer uten plantevernrester. Imidlertid er det langt fra alle som har mulighet til å skaffe seg den økologiske varianten av alt man behøver. Alle forskere har uansett bakgrunn understreket at gevinsten av å spise frukt og grønt trumfer eventuelle farer. Det er også positiv lesning at norskprodusert mat inneholder minst rester fra plantevernmidler.

Ekspertenes svar til skrelleleie unger, er at man må gjøre litt som man lyster. Til voksne har jeg heller ikke funnet et godt svar: av alle forskere jeg har spurt, har ingen villet komme med et fasitsvar. Noen nevner dette med at mange typer frukt har høyest vitamininnhold i og like under skallet, men dette gjelder langt fra alle. For eksempel brokkoli, gulrøtter, erter og salat har vitaminene jevnt fordelt i hele kroppen. 

De fleste henviser til slutt til sunn fornuft: skyll, og skrell dersom du misliker skall eller mistenker at du bør. Skall er som regel bare bra, og å skrelle frukten betyr uansett ikke at du går fri dersom det er rester fra plantevernmidler du vil unngå – disse kan av og til trekke inn gjennom skallet.